Ondt dagen efter du har trænet?

0
122

Kender du det? Du har startet et nyt fitnessregi, og du har det egentligt fint resten af dagen, men de næste par dage er hvor du rigtigt mærker, at du har lavet noget. De ømme muskler kommer enten fordi du har lavet uvante bevægelser, eller fordi du har givet den en skalle. Uanset årsagen, så kan det gøre så ondt! Mange bruger en såkaldt massagepistol til at lindre muskelsmerterne,. En massagepistol giver dig en præcis og behagelig massage, lige dér hvor du har brug for det. Og du kan have massagepistolen med dig i tasken, eller bare bruge den selv derhjemme. Idéen bag massagepistolen er akkurat den samme som man opnår med en normal massage, hvor man øger blodomløbet, bearbejder spændte muskler og får ophobede affaldsstoffer væk.

Hvorfor gør det ondt?

Det hedder Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) og som navnet siger så er det en smerte der kommet et stykke tid efter man har udøvet den uvante aktivitet eller den hårdere træning. Efter man har lavet en uvant aktivitet eller haft en særlig intens workout, oplever man typisk smerte efter 24-48 timer bagefter, og smerten kan blive værre de næste 24 timer. Der er smerte på grund af små mikroskopiske muskelskader og forskellige kemiske processer foranlediget af den overståede aktivitet. Der har faktisk intent med en ophobning af mælkesyre at gøre.

Hvordan undgår jeg at få muskelsmerter?

Det anbefales altid at du får varmet både ordentligt op og ned igen. Dvs. at du skal forberede kroppen på den ønskede aktivitet og når du er færdig med aktiviteten, skal du få kroppen ’varmet ned’ igen. En opvarmning skal indeholde en let version af din fulde aktivitet, men også en generel forberedelse af hele kroppen. Du skal både strække musklerne ud og have pulsen lidt op. Du skal også øge din træning gradvist over flere uger, så kroppen når at tilpasse sig mellem dine træningstimer.

Hvad gør jeg ellers for at undgå at skade mig selv?

Hvis du er nybegynder, eller starter med at være aktiv efter en periode hvor du ikke har dyrket sport, så skal du selvfølgelig starte langsomt op og ikke starte hvor du slap, eller med et urealistisk startpunkt. Du skal også virkeligt tænke på din holdning når du dyrker sport. Kroppen stræber efter symmetri, så hvis du for eksempel prøver at få en 6-pack på maven, ja så skal du altså også træne rygmusklerne. Det samme gælder når du træner overkroppen. Der skal trænes både foran og bagpå, ellers går det galt og du ender med at overbelaste kroppen.

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg alligevel ender med muskelsmerter?

Der er flere hjemmebehandlinger du kan foretage selv.

  • Brug en massagepistol til at få muskelknuderne væk på en målrettet og behagelig vis
  • Brug kold eller varme-terapi
  • Stræk de ømme muskler ud-men langsomt
  • Lav en mildere udgave af dit træningsprogram, så du får gang i kroppen igen. Du kan gå eller løbe en lille tur, eller tage en tur i svømmehallen.
  • Book en tid ved din massør.